BIMS plaatst vrouwelijke wiskundigen in de spotlight

30/01/2017 - 20:00

Vrouwelijke wetenschappers bepalen mee de geschiedenis. Ook nu. Maar te vaak blijven ze onopgemerkt. Het is hoog tijd ze een podium te geven. Met die boodschap nodigden Caroline Pauwels, rector van de Vrije Universiteit Brussel, Yvon Englert, rector van de Université Libre de Bruxelles, en het Brussels Institute of Mathematical Sciences (BIMS) maar liefst 400 gasten uit op maandag 30 januari voor een exclusieve avant-première van de film Hidden Figures.

De film brengt het verhaal van Katherine Johnson, Marie Jackson en Dorothy Vaughan, drie Afro-Amerikaanse wiskundigen. Zij werkten bij de NASA en zorgden er mede voor dat John Glenn als eerste Amerikaan rond de aarde kon vliegen. Hidden Figures is een film vol respect voor het waargebeurde verhaal van deze drie vrouwen die mee de geschiedenis bepaalden. Hidden Figures brengt daarmee de discriminatie en beschamende verborgenheid van vrouwelijke wetenschappers onder de aandacht.

Ter gelegenheid van de release van deze film wensen de VUB en ULB het belang van vrouwen in de wetenschappelijke disciplines te onderstrepen en tegelijkertijd een krachtig halt toe te roepen aan elke poging die te minimaliseren of te ontkennen. Vooraf aan de avant-première spraken VUB-rector Caroline Pauwels, ULB-rector Yvon Englert, wiskundige Ann Dooms, geologe Vinciane Debaille en minister van Ontwikkelingssamenwerking, Digitale Agenda en Telecom Alexander De Croo.

Ze hielden allemaal een kort, maar krachtig pleidooi houden voor vrouwelijke wetenschappers. Ze benadrukten het belang van maatschappelijke erkenning voor al die vrouwen die hun leven inzetten voor de wetenschap, maar daarvoor te weinig in het spotlicht staan.

De wiskundige Ann Dooms is een topexpert en niet bang voor de camera’s. In haar korte presentatie hield ze een pleidooi voor Hidden Figures en voor de kunst en de kracht van wiskunde.

“De film toont op een mooie manier dat wiskunde écht het verschil kan maken. Ze toont dat wiskunde aan de basis van innovatie ligt en ook omgekeerd, dat innovatie altijd nieuwe wiskunde zal voortbrengen. Ik hoop dat het minder jonge publiek deze passie kan overbrengen naar de jongeren rondom hen.”

In de Vlaamse universiteiten zijn vrouwelijke professoren enkel met een vergrootglas te vinden: slechts 28 procent (van het ZAP) is vrouw. Terwijl er heel veel vrouwen na hun studie aan een wetenschappelijke carrière beginnen. Om deze leaky pipeline te dichten heeft de VUB een Gender Actie Plan opgesteld en zet het volop in op sensibilisering voor deze problematiek.