FWO post-doc Petra Van Mulders geselecteerd te CERN voor leidinggevende rol

01/07/2014 - 00:00

Dr. Petra Van Mulders, FWO post-doc aan de Vrije Universiteit Brussel, onderzoekster bij het Interuniversity Institute for High Energies (ULB-VUB) en nog geen 30 jaar oud, werd op 27 juni te CERN geselecteerd om een internationale groep van ongeveer 80 wetenschappers leiding te geven voor de volgende twee jaar. Het betreft wetenschappers die meewerken aan het CMS-experiment te CERN waarmee in 2012 het fameuze Brout-Englert-Higgs deeltje ontdekt werd.

Als een van de jongste leidinggevenden ooit in dergelijke prestigieuze posities zal zij het voortouw nemen om zogenaamde b-quarks te identificeren in de deeltjesbotsingen. Dit is cruciaal om onder andere de eigenschappen van het recent ontdekte en bejubelde Brout-Englert-Higgs deeltje te bepalen. Het experiment start opnieuw in april 2015 bij de hoogste energieën ooit, en Petra Van Mulders zal met haar team de weg voorbereiden naar nieuwe ontdekkingen.

Dr. Petra Van Mulders behaalde een master fysica aan de VUB in 2006. In juni 2010 behaalde ze de PhD-titel aan de VUB en UA. Ze ontwikkelde een innovatieve methode om te zoeken naar nieuwe quarks, hetgeen resulteerde in de sterkste limieten ter wereld op het bestaan van dergelijke quarks. Parallel met dit onderzoek legde ze zich toe op het verbeteren van de technieken voor de identificatie van de bestaande b quarks. Dit laatste leidde tot haar selectie om vanaf september leiding te geven over de 80 wetenschappers die hier aan werken.