Wat leer je in de opleiding?

In de nieuwe bachelor Artificiële Intelligentie bestudeer je de verschillende aspecten van intelligentie en gebruik je deze inzichten om zelf intelligente systemen te ontwikkelen. Intelligentie vind je namelijk niet alleen terug in het menselijk brein, maar ook op meer onverwachte plekken zoals een kolonie mieren. Hoewel mieren op zichzelf niet extreem intelligent zijn, kunnen ze samen toch grote bouwwerken maken en als groep dieren die veel groter zijn domineren. Dit is een voorbeeld van collectieve intelligentie, en het is ook een nuttige inspiratiebron voor het ontwikkelen van samenwerkende intelligente systemen.

AI is een zeer breed gebied, op het raakvlak van vele disciplines zoals psychologie, taalkunde en computerwetenschappen. Elk van deze domeinen biedt een belangrijke bijdrage aan de kennis van artificiële intelligentie. In vakken zoals cognitieve psychologie, logica en computationele taalkunde maak je daarom kennis met deze disciplines. Om zelf intelligente systemen te kunnen bouwen, leren we je hoe je computers kan programmeren.

Verder is een solide wiskundige basis fundamenteel om AI-technieken goed te begrijpen en correct te kunnen toepassen. Daarnaast besteden we ook aandacht aan de ethische en legale aspecten die met artificiële intelligentie gepaard gaan.

Bekijk het studieprogramma

De troeven van onze opleiding Artificiële Intelligentie

• Deze bacheloropleiding is uniek in Vlaanderen
  • Op het programma staat een uiterst boeiende mix van psychologie, taalkunde en computerwetenschappen.
  • Het VUB Artificial Intelligence Lab beschikt over expertise die tot de wereldtop behoort in verschillende deeldomeinen van AI.

Ontdek alle troeven van de VUB

Na je studie

De vraag naar werknemers met een solide, brede en interdisciplinaire academische expertise in Artificiële Intelligentie is sterk aan het groeien, zowel in binnen- als buitenland. Wereldwijd is het aantal AI-gerelateerde jobs in de laatste 10 jaar met gemiddeld 48% per jaar gestegen. De Vlaamse overheid is zich bewust van de snel stijgende nood aan AI-experts en investeert jaarlijks 32 miljoen euro in een beleidsplan voor artificiële intelligentie. De VUB speelt hierin dan ook een belangrijke rol.

Met de generieke expertise rond artificiële intelligentie die je in onze opleiding verwerft, kan je het verschil maken in een tal van sectoren, waaronder IT, de juridische sector, taal, media, bank- en verzekeringswezen, gezondheidssector, biotechnologie, farma, transportsector en energiesector. Bovendien zorgt onze interdisciplinaire aanpak ervoor dat je de nodige tools in handen hebt om je snel in te werken in een nieuw toepassingsgebied van de AI en samen te werken met domeinexperten.

Ontdek je beroepsmogelijkheden

2022_Infopunt studenten tijdens infodag_24 april_Etterbeek_VUB

Deze opleiding beter leren kennen?

Wil je je verdiepen in deze VUB-opleiding? Neem deel aan onze (online) studiekeuzeactiviteiten. Doorblader onze brochure, chat met studenten, stel vragen aan onze proffen tijdens een online infosessie, lees getuigenissen van alumni of doe mee aan een open lesdag of infodag.

Overzicht