GeoMobiel laureaat van de jaarprijs Wetenschapscommunicatie

27/10/2016 - 20:00
Prof Dr Frank Canters

Op donderdag 20 oktober maakte de Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen en Kunsten de laureaten wetenschapscommunicatie 2016 bekend.

Het interuniversitaire geo-ICT-project GeoMobiel, dat vanuit de VUB gecoördineerd wordt door Frank Canters, is één van de jaarprijslaureaten.

Het project GeoMobiel kwam tot stand via een samenwerking tussen de vakgroepen Geografie van de Universiteit Gent, de Vrije Universiteit Brussel en de KULeuven. Het project wil jongeren warm maken voor technische knelpuntberoepen als landmeter, cartograaf, GIS-expert en geo-ICT'er.

Gedurende het schooljaar 2014-2015 bezochten mobiele teams van de drie universiteiten een jaar lang scholen in Vlaanderen en Brussel om er geo-workshops te geven aan leerlingen uit de 3e graad ASO en TSO.

Uitgerust met laptops en allerlei meetinstrumenten transformeerden de teams in geen tijd het klaslokaal in een geolaboratorium en lieten leerlingen kennis maken met de brede waaier van toepassingsmogelijkheden die de geomaticasector biedt.

Het project werd meteen een succes. Over gans het schooljaar werden 175 workshops aangeboden in meer dan 100 scholen en namen bijna 6000 leerlingen deel aan GeoMobiel activiteiten.

De Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen en Kunsten prijst GeoMobiel voor zijn sterk uitgewerkte geomaticaworkshops, die voor leerlingen de wereld van geografische informatiesystemen (GIS), teledetectie en GPS koppelen met het hedendaags onderzoek.

De prijsuitreiking vindt plaats op 14 november 2016.

Aan de uitreiking is ook een publieksprijs verbonden waarvoor je online kan stemmen op de verschillende laureaten.

Meer informatie: