T. rex Trix tentoongesteld in Leiden

12/09/2016 - 14:30
T-rex

Afgelopen weekend opende de nieuwe T.rex-tentoonstelling in Naturalis in Leiden. Onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel hielpen bij het achterhalen van de leeftijd van het dier.

Op tien september opende in het Naturalismuseum in Leiden de tentoonstelling ‘T. rex in Town’. Trix de T. rex is de hoofdrolspeler van deze tentoonstelling, waar de Vrije Universiteit Brussel ook een bijdrage aan leverde. Onderzoekers van het AMGC-team (Analytical, Environmental and Geo-Chemistry) zochten de leeftijd van het reusachtige dier uit.

Trix

Trix  was een Tyrannosaurus rex die zo’n 66 miljoen jaar geleden stierf, ze was toen ongeveer 30 jaar oud. Dat bleek uit onderzoek van wetenschappers van de Vrije Universiteit Brussel, die expertise hebben met fossiele botten. Verder was Trix 13 meter lang en woog ze ongeveer 5.000 kilo.

Zeldzaam

In de zomer van 2013 groef Naturalis een Tyrannosaurus rex op in Montana, Amerika. Op een eerste site vonden de archeologen alleen maar kleine botjes van een voet. Op een tweede site hadden ze echter meer geluk: ze vonden een bijna volledig skelet van een T. rex, wat uiterst zeldzaam is. Trix behoort tot de top drie meest complete skeletten ooit gevonden en is pas het tweede T. rex-exemplaar dat buiten de V.S. tentoongesteld wordt.

De tentoonstelling

De tentoonstelling in Leiden opende met succes: zo waren er op de eerste dag maar liefst 2.300 bezoekers, waaronder veel buitenlanders. Niet alleen volwassenen, maar ook veel kinderen toonden interesse in de dinosaurus. De T. rex is te bezichtigen in museum Naturalis tot 1 juni 2017. Meer info over de tentoonstelling kan u hier vinden.

Meer info over de datering vindt u hier

Trix is ook op VRT nieuws